Friday, March 3, 2017

THE TIME OF YOUR LIFE

Berdasarkan pengalaman, saya percaya kita akan lebih untuk bersederhana dalam kehidupan kita setelah umur kita semakin tua. Kita sudah tak mahu lagi benda-benda yang menyesakkan dada dan fikiran mengganggu kehidupan kita. Kita seolah-olah tidak mahu lagi masa kita berlalu dalam keadaan kita memikirkan sesuatu yang tidak kita temui penyelesaiannya.

Ketika usia remaja, kita cenderung untuk berbuat sesuatu yang boleh mendapatkan perhatian orang lain. Baik sesuatu yang bijak, atau sesuatu yang cukup bodoh. Di bawah ini ada beberapa rangkuman sebahagian daripada peristiwa kehidupan kita yang dibezakan apabila umur meningkat tua.

A) MEMBACA

Pasti ada sesuatu bahan bacaan yang kita abaikan ketika kita muda remaja, namun apabila usia menginjak dewasa, kita tertarik untuk menekuni bacaan itu dan terus jatuh cinta

B) MEMIKIRKAN TENTANG KEHIDUPAN

Ketika dewasa, kita tidak lagi memikirkan sebuah kehidupan yang sia-sia, sebaliknya kita berfikir bagaimana hendak meneruskan kehidupan yang sedang dilalui


C) AKTIVITI MALAM HARI

Semakin lama, kita akan semakin kurang untuk bersosial di kejauhan malam kerana 'teman' kita yang satu lagi sedang 'menanti' setia di rumah

D) HUBUNGAN DENGAN IBU BAPA

Ketika remaja, kita cenderung untuk berbalah dengan ibu bapa. Namun, kita akan mula beralah apabila kita sendiri telah sampai ke umur dewasa

E) JATUH CINTA

Kita tidak lagi mencari cinta berdasarkan rupa, penampilan dan gaya semata-mata. Sebaliknya, kita akan mencari cinta yang dapat memberi manfaat kehidupan kita kelak.

F) TANGGUNGJAWAB

Sudah tentu, tanggungjawab kita berbeza


G) PAKAIAN 

Hal ini sememangnya tepat. Yalah, badan kita bukan semakin kuat bila kita dewasa.

H) RUMAH

Sejauh mana kita bermusafir, kita tetap merindukan rumah kita.

I) MENONTON KARTUN (Terutamanya para lelaki dewasa)

Hal ini sangat khusus bagi lelaki dewasa.

J) SASARAN

Sasaran berbentuk angan-angan hanyalah sia-sia.

K) IMPIAN

Agak menyedihkan, hakikatnya memang akan ada impian kita sedari muda sehingga ke tua tidak pernah tertunai.

Gambar-gambar ini semua adalah gambaran saja. Namun, saya percaya pasti ada di antaranya sangat bersangkut-paut dengan diri kita.

Hakikatnya, kita memang akan menghadapi situasi yang hampir sama kita pernah hadapi ketika usia remaja dahulu. Namun, pengalaman hidup dan kematangan akan membezakan cara kita memberi respon terhadap situasi tersebut.

Berdasarkan pengalaman saya sendiri, saya sangat suka menonton kartun ketika kecil. Anehnya, saya semakin menyukai kartun apabila sampai ke umur saya sekarang. Malah boleh ketawa berdekah-dekah mengalahkan budak-budak.

Apa pun, pengalaman akan mendewasakan kita, dan kita akan mula cenderung untuk menasihati anak-anak muda kita sekarang supaya jangan sampai tersalah langkah dalam membuat keputusan. Hakikatnya, mereka itu sendiri sedang belajar dan juga akan menghadapi kesusahan seperti kita dahulu. Bezanya, garis masa kita dan mereka adalah berbeza.

Percayalah, anak-anak ini akan banyak menentang kita sehinggalah mereka jatuh terduduk dan tidak tahu hendak berbuat apa-apa. Ketika itu, pengalaman kitalah yang akan menolong mereka.

kerana itulah, pengalaman adalah harta yang sangat berharga...

Sumber:

11 Illustrations that perfectly capture how life changes when we grow up, https://brightside.me/creativity-art/11-illustrations-that-perfectly-capture-how-life-changes-when-we-grow-up-310360/

No comments: